Wyceń swoje wewnętrzne bogactwo czyli o zasobach psychologicznych i nie tylko

Wyceń swoje wewnętrzne bogactwo czyli o zasobach psychologicznych i nie tylko

Wyceń swoje wewnętrzne bogactwo czyli o zasobach psychologicznych i nie tylko

Kiedy wydaje się Tobie, że Twoje życie to wyłącznie problem

Być może doświadczasz obecnie dolegliwości bólowych, nieprzyjemnych objawów, wewnętrznego konfliktu, trudnych emocji, niepokoju czy stresu. Być może kierujesz całą swoją uwagę na to, co według Ciebie jest twoim problemem, na to, co dla ciebie jest tak trudne, z czym się zmagasz. Być może jednak możesz też zagłębić się w siebie, wyostrzyć swój wewnętrzny wzrok i dostrzec swoje wewnętrzne bogactwo. Możesz teraz przeczytać ten tekst i udać się w podróż po swój skarb!

Przeszłość i przyszłość

Na to bogactwo składają się wszystkie twoje doświadczenia i zdarzenia, nawet z odległej przeszłości. To także twoje marzenia i pragnienia odnoszące się do przyszłości. To wszystkie twoje poruszające doznania emocjonalne, wcześniejsze rozwiązania. To wreszcie sytuacje wyjątkowe i wolne od problemu, twoje doświadczenie powrotu do zdrowia lub zaniku objawów czy też twoja wiedza na temat sposobów leczenia. Pomyśl o tym, co uważasz za swoje zasoby – obecne lub przeszłe dobre doświadczenie, własne pozytywne cechy i wszystko, co w sobie lubisz.

Sukcesy i porażki

Twoje skarby to sukcesy i zwycięstwa, które udało się tobie osiągnąć. To wszystkie spełnione marzenia czy osiągnięte cele. To także twoje niepowodzenia i porażki. Wyciągane z nich wnioski prawdopodobnie wielokrotnie pomagały tobie w przeszłości. Mogą też pomóc tobie w przyszłości. Umiejętność uczenia się na własnych błędach to bardzo cenny zasób.

Poszukiwanie rozwiązań

Twoja wytrwałość w poszukiwaniu rozwiązań czy też dążeniu do zdrowia to jeden z twoich największych skarbów. Być może długo już szukasz odpowiedniej dla siebie formy leczenia lub specjalisty. Może to sprawiło, że jesteś obecnie ekspertem od swojego zdrowia? Pomyśl o tym, ile już wiesz na temat swojej choroby czy objawów. Przypomnij sobie swoje rozmowy na ten temat oraz przeczytane artykuły i książki.

Twoja aktywność wolna od objawów

Jeśli uważasz się za osobę chorą, to zastanów się czy jesteś nią w 100 procentach. Pomyśl o tych obszarach funkcjonowania, w których twoja choroba traci na znaczeniu. Ile twojej codziennej aktywności jest związane z chorobą? Możesz pomyśleć o czasie, w którym czujesz się zdrowy i szczęśliwy. Zastanów się także nad swoim wykształceniem, wiedzą, umiejętnościami i tym, co cię pasjonuje. Pomyśl o swojej bogatej wyobraźni, umiejętności medytacji, modlitwy czy koncentracji uwagi.

Pięć głównych kategorii zasobów

Pięć głównych kategorii zasobów

Podstawowe kategorie zasobów to: funkcjonalne, fizyczne, psychiczne, interpersonalne i duchowe. To główne źródła twojego bogactwa. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej, a ty czytając pomyśl o swoim bogactwie, z którego możesz zaczerpnąć kiedy tylko zechcesz.

Zasoby funkcjonalne

Do tych zasobów zaliczyć możemy na przykład pieniądze czy też bezpieczne miejsce do życia. Chodzi tutaj o okolicę, budynek, twoich współlokatorów, którzy mogą cię chronić, i z którymi czujesz się bezpiecznie. To także zabezpieczenie tego miejsca, np. za pomocą solidnych drzwi, zamków antywłamaniowych, alarmu, rolet czy wreszcie posiadanie psa obronnego w mieszkaniu czy na posesji. Kolejnym twoim zasobem może być np. niezawodny samochód, który posiadasz lub przynajmniej możesz użytkować. Możesz nim dojechać w wybrane miejsce.

Zasoby fizyczne

Przykładem tego rodzaju zasobów może być twoja uroda, wygląd, siła fizyczna, szybkość i zręczność oraz wszelkie umiejętności obronne. Udział w treningach sztuk walki w przeszłości może podnieść twoje poczucie pewności dzisiaj i w przyszłości. Możesz wrócić do takich treningów lub je rozpocząć. Rozejrzyj się w twojej okolicy – możesz znaleźć jakiś klub sportowy lub siłownię. Może jakiś kurs tańca, dzięki któremu bez obaw wybierzesz się na zabawę taneczną.

Zasoby psychiczne

To nieprzebrana skarbnica twojego bogactwa wewnętrznego. Wystarczy, że otworzysz tę skrzynię ze skarbami i zajrzysz do niej. Możesz w niej znaleźć swoją inteligencję, poczucie humoru, kreatywność, w tym różnego rodzaju talenty, które być może posiadasz – plastyczne, muzyczne i inne. Możesz też znaleźć w niej swoje niezwykłe umiejętności wybrnięcia z różnych sytuacji społecznych, np. poprzez twoją łatwość w nawiązywaniu kontaktu lub sprawnym wycofaniu się z niezręcznej sytuacji. Znajdziesz w niej również swoją dotychczasową wiedzę i doświadczenie.

Zasoby interpersonalne

To bardzo ważne źródło twojego bogactwa. Postaraj się je wycenić. To twój partner, małżonek lub partnerka czy małżonka. To także twoi krewni, znajomi, koledzy, przyjaciele. Zastanów się nad tymi osobami i twoimi pozytywnymi uczuciami i doznaniami na myśl o nich. Przypomnij sobie ważne dla ciebie osoby z twojej przeszłości, z którymi masz pozytywne wspomnienia – rodziców, dziadków, przyjaciół, nauczycieli czy sąsiadów. Może masz jakieś zwierzę w domu. Pomyśl o twoim domowym pupilu – żyjącym obecnie lub w przeszłości.

Zasoby duchowe

W tym miejscu zastanów się nad swoją wiarą w siłę wyższą i nad tym ile razy dawała tobie oparcie i pokrzepienie. Pomyśl o wspólnocie religijnej, do której należysz, swoim autorytecie religijnym – księdzu, zakonniku, mnichu czy przywódcy religijnym. Pomyśl o wspólnocie religijnej, go której należysz. Przypomnij sobie również o swoich kontaktach z naturą.

Doświadczenie przetrwania

Doświadczenie przetrwania

Pomyśl teraz o tym jak zdołałeś(aś) przetrwać twoje trudne doświadczenia. Jaki był w tym twój udział? Nawet jeśli polegał on na znieruchomieniu lub ucieczce, to tym sposobem najprawdopodobniej udało się tobie zmniejszyć doznaną krzywdę lub w ogóle przeżyć. Teraz zastanów się jak to robisz, że żyjesz? Pomyśl o tym, ile sobie zawdzięczasz. Zacznij od najprostszych rzeczy, jak chociażby tego, że sam siebie karmisz, ubierasz i myjesz.

Jeśli trudno jest tobie wycenić twoje wewnętrzne bogactwo, nie przejmuj się. Może po prostu jest ono bezcenne. 🙂

Autor artykułu: Dawid Frąckowiak

Artykuł został przygotowany na podstawie:

Rothschild, B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Klajs, K. (2017). Poznawanie pacjenta w psychoterapii ericksonowskiej. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Kolejne artykuły już wkrótce!

Jeśli oceniasz ten artykuł jako interesujący i przydatny, udostępnij go proszę na Facebook’u za pośrednictwem mojego fanpage’a. Dzięki temu inne osoby będą również miały możliwość go przeczytać. Możesz również polubić mój fanpage, dzięki czemu za każdym razem otrzymasz ode mnie informacje o kolejnych artykułach.